سقف کاذب اتاق سرور

سقف کاذب اتاق سرور، یکی از مهم ترین المان های اتاق سروری استاندارد و درجه یک به حساب می آید. اتاق سرور شما عملکرد قابل قبولی دارد اگر سقف کاذب آن اصولی، علمی و دقیق، طراحی و اجرا شود. در این نوشتار به طور اختصاصی به سقف کاذب اتاق سرور پرداخته ایم. هر آن چه درباره ی کار نیاز است را به گونه ای جامع، کامل و متقن ارائه کرده ایم.

وقتی از سقف کاذب اتاق سرور سخن می گوییم منظور به طور کلی فضای بین دو سقف است. سقف اصلی و سقف کاذب محیطی به وجود می آورند و تمامی آن، موضوع بحث ها است. هر المانی در این فضا “سقف کاذب اتاق سرور” است و نیازمند تحقق یک سری استانداردهای مشخص می باشد.

سقف کاذب اتاق سرور

نقش سقف کاذب اتاق سرور دقیقا چیست؟

سقف کاذب اتاق سرور در وهله ی اول از نظر ایجاد فضای ایزوله و عایق بودن اهمیت دارد. سپس وظیفه ی تعبیه ی محل کابل های الکتریکی، لوله های دربردارنده ی تجهیزات و غیره را به دوش می کشد. به تبع همین عوامل، سقف کاذب اتاق سرور نه تنها نقش سازه ای بازی خواهد کرد، بلکه در عملکرد این اتاق و اجزای مختلف آن نقش برجسته ای به عهده می گیرد. در ادامه از دو بعد ، “سقف کاذب اتاق سرور” را زیر ذره بین قرار داده ایم. اولی کارکردهایی است که این سقف دارد و دومی الزاماتی است که باید در طراحی این سقف رعایت شود.

مطالب مرتبط :   راه اندازی اتاق سرور و تاثیر آن بر حیات یک سازمان

گستردگی مجموعه ی انتظارات و وظایفی که یک سقف کاذب اتاق سرور به عهده دارد جالب است. به همین دلیل باعث شده که به حق، لقب گلوگاه حیاطی اتاق سرور را به آن اعطا کنیم.

سقف کاذب اتاق سرور، نکات مقدماتی آن چه قبل از هر چیز باید بدانید

  • چالش های پیش رو  

وظیفه ای که سقف کاذب اتاق سرور در وهله ی نخست به عهده خواهد داشت به شرح مقابل است. “کمک به فضا، در راستای تحقق مانیتورینگ لحظه به لحظه و دائم عملکرد کلی اتاق سرور”. عوامل دیگری هم وجود دارند. به عنوان مثال رعایت فضای ایزوله در راستای مدیریت دما، رطوبت و به طور کلی فاکتورهای محیطی.

  •  راهکارهای طراحی و اجرا

اگر بنا به تحقق حداکثری اقتضاعات باشد، سقف کاذب اتاق سرور باید بتواند جریان هوا را مدیریت کند. توانایی باربری اجزایی که رویش قرار می گیرند را داشته باشد(فضای بین سقف کاذب و سقف اصلی را یک سری تجهیزات پر می کنند که در مقدمه اشاره شد). از همه مهم تر اینکه، انعطاف پذیری مناسب را در مواجهه با شرایط غیر مترقبه از خود نشان دهد.

سقف کاذب اتاق سرور، آن چه باید در طراحی لحاظ شود

  • نکات، الزامات و اقتضاعات

سقف کاذب اتاق سرور از نظر ارتفاع، جنس و طراحی هم الزاماتی دارد. یعنی باید بتواند به طور مشخص بهترین شرایط را برای مانیتورینگ و نظارت دائمی برآورده سازد. خنک سازی طبیعی و الکترونیکی، سیستم های مقابله با آتش و کابل های انتقالی هم مشمول همین اصل هستند.

برای اینکه سقف کاذب اتاق سرور فاکتورهای مطلوب بالا را برآورده نیاز است ویژگی های زیر را داشته باشد.

  • نگهدارنده هایی که از سقف اصلی(سازه ای) برای اتصال قطعات سقف کاذب به صورت رشته های انتظار آویزان هستند، باید قابلیت تغییر ارتفاع در محدوده ای مشخص داشته باشند. از این طریق سقف کاذب اتاق سرور می تواند فضاهای مختلفی را بسته به نیاز ایجاد کند.
  • انعطاف، تعویض قطعات و روی هم رفته، نحوه ی دسترسی به تجهیزات باید توسط سقف کاذب اتاق سرور فراهم شود.
  • جنس تمامی اجزای سقف کاذب اتاق سرور حتما و حتما باید عایق صوت، حرارت و انرژی باشند.
  • مطلوب است که رنگ سقف کاذب اتاق سرور روشن و نزدیک به سفید باشد.
  • سقف کاذبی استاندارد محسوب می شود که در مقابل آتش هم مقاومت های معقول و مطلوب را داشته باشد.

سقف کاذب اتاق سرور و استاندارد TIA-942

استاندارد سقف کاذب اتاق سرور

همانند هر مرکز حساس دیگری، اتاق سرور و اجزایش از جمله سقف کاذب اتاق سرور، باید پایبند به استانداردها باشند. به طور دقیق تر باید گفت که مشابه قوانین و آیین نامه های ساختمانی در حالت کلی، انجمن مهندسین در کشورهای مختلف(در این جا مثال از امریکا است)، برای اتاق سرور استانداردِ طراحی و اجرا تدوین می کنند.  در اینجا قصد آن را نداریم که به طور بند بند به TIA-942  و یا استانداردهای مشابه بپردازیم. اما باید به طور کلی در نظر داشت که اگر قصد و بنا به همکاری با هر شرکتی برای تجهیز یک اتاق سرور وجود داشته باشد، این که المان حساسی مثل سقف کاذب اتاق سرور بر اساس چه استانداردی طرح شده و سپس اجرا می شود فوق العاده حیاتی است.

سقف کاذب اتاق سرور، یک توصیه ی حیاتی

سخن پایانی به عنوان جمع بندی

تا اینجا سعی بر آن داشتیم تا جنبه های تئوریک و گوشه هایی از الزامات اجرایی کار را بررسی کنیم. همچنین تلاش شد روی هم رفته تصویر جامعی از سقف کاذب اتاق سرور ارائه دهیم. در ابتدا نشان دادیم که سقف کاذب اتاق سرور تنها یک فضای سازه ای نیست، بلکه قرار است المانی باشد در خدمت حسن عملکرد تمامی اتاق سرور. در نتیجه جدای از رعایت استانداردهای ضروری سازه ای نظیر تحمل وزن تجهیزات، باید به کارایی سقف در زمینه های تامین نور و تهویه هم توجه ویژه مبذول داشته شود.

به دلیل گستردگی جزئیات طراحی و اجرایی سقف کاذب اتاق سرور، توصیه ی ما این است که حتما به شرکت ها و برندهای معتبر برای اجرایی سازی کار مراجعه کنید. آن ها به تبع تخصص و تجربه ای که در طول زمان یافته اند زیر و بم کار را می شناسند و سعی می کنند هر اجرا را یک نمونه کار ارزشمند معرفی کنند، خلاصه این که حداکثر کیفیت در پروژه ی شما جلوه خواهد داشت.